Många av världens största bilmärken väljer Exide. Vill du att ditt fordon ska ha samma höga prestanda som när det var nytt – välj originalet!
Exide är världsledande på batterier. Det har vi blivit genom att aldrig kompromissa på kvalitet och prestanda! Vi använder den senaste teknologin för att fortsätta leverera de bästa batterierna på marknaden. Och vi utvecklar ständigt våra produkter för att de alltid ska hålla högsta klass. Exide har ett brett sortiment batterier som täcker allt från personbilar och lastbilar till båt och golfbilsbatterier. Vilket batteri du väljer beror förstås på vad du ska ha det till och hur just dina behov ser ut! Här bredvid ser du några fordon- och maskinproducenter som väljer orginalbatterier (OEM) från Exide Technologies.
Innovativa batterilösningar för eftermarknaden Exide introducerar nu nästa generation eftermarknadsbatterier för personbilar och lätta transportfordon. Många av de idéer som tagits in i det nya sortimentet har ursprung i de originalbatterier som vi designat och utvecklat för ledande biltillverkare. Det nya banbrytande sortimentet är utvecklat för fordon med den senaste tekniken, såsom start-stop och bromskraftåtervinning.… Läs mer
För tyngre fordon, med mycket kraftkrävande utrustning, har Exide Technologies utvecklat mycket driftsäkra batterier. Dessa batterier har god prestanda och lång driftstid.
Till sjöss är din säkerhet och trivsel beroende av ström till båtens utrustning. Oftast är det batterier som driver viktiga funktioner som startmotor, radio, GPS och lanternor. Exides nya Marinsortiment ser till att utrustningen fungerar och täcker behoven hos såväl professionella som privata användare. Med rätt Marinbatteri kan du njuta av båtlivet utan att oroa… Läs mer
Semesterfirare i husvagnar och husbilar är beroende av ström till husvagnens eller husbilens utrustning för en säker och skön resa. Oftast är det batterier som driver viktiga funktioner som kylskåp, vattenpump, radio, GPS, värmesystem och luftkonditionering. Exides nya Multifit-sortiment ser till att utrustningen fungerar och täcker behoven hos såväl professionella som privata användare. Med rätt… Läs mer
MC-batterier används förstås i motorcyklar men de används också i snöskotrar, trädgårdstraktorer, gräsklippare, fyrhjulingar och mopeder. Vilket batteri som du väljer beror på vilka behov du har och hur din körstil ser ut. Den kan präglas av allt mellan stora europavägar och skogsvägar. Din återförsäljare hjälper dig att välja rätt! Nu levereras Exide MC-batterier färdigfyllda… Läs mer
Med Exide MAXXIMA förenar vi vår erfarenhet med de ständigt ökande krav som producenterna av avancerade båtar, lantbruksmaskiner och bilar kräver. Exide MAXXIMA är det batteri som ger den högsta köldstartseffekten och den bästa laddningsmottagligheten per kg batteri. Överlägsen startkraft Snabb laddning Kan monteras liggande Underhållsfritt Läs mer
Tudor Deep Cycle är ett sortiment fritt ventilerade industribatterier speciellt framtagna för att klara alla de påfrestningar som batterierna utsätts för i elfordon som golfbilar, byggliftar, städmaskiner, småtruckar samt som förbrukningsbatterier i båtar. Batterierna har mycket god tålighet mot upprepade djupa urladdningar tack vare en robust konstruktion med förstärkt plattsats som ger dig bästa prestanda… Läs mer
KOMPAKT ENERGI SOM RÄCKER LÄNGE Powerfit är pålitliga energikällor som kan användas många olika saker. De är ventilreglerade batterier av AGM-typ. Det innebär alla de fördelar som ett blybatteri ger: lång livslängd, hög ladddningsmottaglighet, jämn strömförsörjning och låg självurladdning. Powerfit är underhållsfria och vibrationståliga. Och batterierna är dessutom helt återvinningsbara. Powerfit kan bland annat användas… Läs mer
BATTERIER MED SÄRSKILD PRESTANDA Exides AGM-, EFB- och GEL-batterier är utvecklade för fordon som ställer särskilda krav på prestanda. Många fritidsfordon och båtar kräver batterier med speciella egenskaper. Det gör också mikrohybridbilar med Start-Stop-system och personbilar med mycket elektrisk utrustning, som till exempel polisbilar och ambulanser. För de här fordonen finns Exide AGM, EFB och… Läs mer
BEHÅLL KONTROLLEN Med Exides batteriladdare behöver du inte fundera på om sportbilen startar till första vårturen eller om ditt motorcykelbatteri är laddat. Du har själv full kontroll och slipper tråkiga överraskningar. Exide använder den modernaste tekniken för att göra en batteriladdare som motsvarar den höga nivå som du är van vid från Exide. Vi är… Läs mer
Exide har ett brett sortiment med praktiska produkter som är nära knutna till batterier. Produkterna är särskilt utvecklade för att passa ihop med Exides sortiment och håller förstås samma höga kvalitet som våra batterier. I de fall produkterna är tillverkade av andra företag är de lika noga utvalda och håller samma klass som om de… Läs mer
Temperaturen varierar beroende på var i landet man bor. På kartan till höger kan du klicka på en stad för att se vad den optimala laddspänningen är i det aktuella området.
Laddarna från Exide är anpassade efter temperaturen där du bor, eftersom de har en inbyggd temperatursensor som ger optimal laddning åt just ditt batteri.
Temp: LADDSPÄNNING
STANDARDBATTERI V LADDSPÄNNING
AGM-BATTERI V LADDSPÄNNING
GELBATTERI V
Visste du att temperaturen i batteriet och omgivningen spelar roll för batteriets laddningsförmåga?
Merparten av alla blybatterier och laddare konstrueras enligt standarder där temperaturen är ca +25°C. Det innebär att om man laddar batteriet vid +25°C så är en optimal laddspänning för ett vanligt standardbatteri ca 14,8 volt, och för ett AGM- eller gelbatteri ca 14,4 volt.
När temperaturen sjunker ökar motståndet inne i batteriet. För att en ordentlig laddning ska uppnås måste därför spänningen ökas. Motsatt effekt får man om temperaturen är högre än ca +25°C. Då måste laddspänningen sänkas, så att batteriet inte får en överladdning som orsakar slitage i batteriet och högre vattenförbrukning.
Vi rekommenderar ändå inte att man laddar batteriet med särskilt mycket mer än ca 15,5 volt, eftersom man bland annat vill skydda det elektriska systemet i fordonet. Batteriladdarna från Exide har automatisk temperaturkompensering som ger optimal laddning vid alla temperaturer och för alla batteritekniker.
Om du drar temperaturen i figuren till vänster upp och ned ser du vilken laddspänning (volt) som är optimal för ett blybatteri med de olika batteriteknikerna.
LADDSPÄNNING
STANDARDBATTERI15.55 V LADDSPÄNNING
AGM-BATTERI15.15 V LADDSPÄNNING
GELBATTERI15.15 V
Ett helt nytt fulladdat blybatteri har 100 procent av sin kapacitet (Ah) vid ca +25°C. En kall vintermorgon när temperaturen kanske ligger på -25°C har du endast ca 55 procent av kapaciteten tillgänglig i batteriet.
Detta beror på att det inre motståndet i batteriet ökar ju kallare det är.
Förutom att batterikapaciteten sjunker, har fordonet en kall motor med trögflytande olja. Samtidigt sätter man på värmen och annan utrustning som drar mycket ström. Då är det viktigt att batteriet är i gott skick och att man har en bra laddare med temperaturkompensering tillgänglig.
Med Exides Carbon boost-teknik får man ett batteri med upp till 50 procent bättre laddningsmottaglighet.
Om du drar temperaturen upp och ned ser du vilken kapacitet ett blybatteri har vid olika temperaturer.
Urladdningsförlopp i batterier under lagring (ej inkopplade batterier): Genom att mäta vilospänningen (V) på batteriet kan man bestämma graden av självurladdning. Självurladdning är en process som succesivt sänker batteriets laddningstillstånd. Den procentuella minskningen är konstant över tid och oberoende av hur stort batteriet är (Ah), men den påverkas däremot i hög grad av temperaturen.
Urladdning vid belastning/förbrukning inkopplad: Med en belastning/förbrukning kopplad på batteriet blir urladdningstiden beroende av batteriets storlek (Ah). I exemplet på nästa sida baseras beräkningen av självurladdning och belastning/förbrukning på ett vanligt 70Ah bilbatteri.
Några praktiska exempel för bil och batterispänning:
Vilospänning (V)
Kapacitet (Ah)
Kommentar
12,75 V
12,4 V
12,1 V
11,7 V
11,5 V
100 %
70 %
50 %
25 %
0 %
Fulladdat
Inga startproblem
Startproblem i kyla
Startproblem i värme
Tomt batteri
Batteriurladdning. Här kan du se hur ett 12 V blybatteri påverkas av
självurladdning, temperatur
och strömförbrukning och när du bör ladda batteriet för bästa möjliga livslängd
Alla batterier har en viss självurladdning och den påverkas av temperaturen i batteriet.
Ett helt fulladdat blybatteri har en vilospänning på ca 12,75 V. En vilospänning på ca 12,5 V eller högre, räknas som ett bra laddat batteri. Om den sjunker under 12,4 V under en längre period så accelererar sulfateringen vilket försvårar laddningen.
Det är därför viktigt att batteriets vilospänning hålls på en hög nivå, också när batteriet inte används. Detta gäller t ex för fritidsbåtar, motorcyklar och andra typer av fordon där säsongen är tidsbegränsad. Om man dessutom belastar batteriet med en förbrukning (larm, glödlampa, eller annat), kommer batteriet att urladdas fortare och riskera att bli tomt för ström.
Ett batteri som inte används bör helst förvaras svalt och torrt.