Exide introducerar nu nästa generation eftermarknadsbatterier för personbilar och lätta transportfordon. Många av de idéer som tagits in i det nya sortimentet har ursprung i de originalbatterier som vi designat och utvecklat för ledande biltillverkare. Det nya banbrytande sortimentet är utvecklat för fordon med den senaste tekniken, såsom start-stop och bromskraftåtervinning. Det betyder ett sortiment av batterier med kraftfulla prestanda för dagens behov och beredskap för den framtida bilparken.
Välj originalet! Exide utvecklade det första AGM batteriet för Start-Stop-fordon redan 2004 och vår teknik har utvecklats i snabb takt sedan dess med avsevärda förbättringar i både effektivitet och prestanda. Vi har investerat stora belopp i avancerade tillverkningsanläggningar och är en av världens främsta leverantörer av AGM-batterier. Vi uppfyller de stränga krav biltillverkarna ställer, vilket… Läs mer
Steget före. Exide startade utvecklingen av EFB-batterier i ett tidigt skede och lanserade teknologin under 2008 som alternativ till AGM-batterier för små och medelstora bilar med Start-Stop-system. Resultatet av denna utveckling tillsammans med erfarenheter och feedback från samarbetet med ledande biltillverkare har lett till att vår teknologi numera anses vara den mest avancerade i branschen.… Läs mer
EXIDE EQUIPMENT LI-ION är ett batteri som passar utmärkt för att driva utrustning i båt. Batteriet ger 1600 Wh och har BMS som skyddar batteriet mot flera typer av felanvändning. FÖRDELAR › Ultralätt – 50% lättare än motsvarande blysyrabatterier › Laddar supersnabbt, kan laddas fullt på 2 timmar › Mycket låg självurladdning – lång… Läs mer
Supportbatterier Exide lanserar ett sortiment av Supportbatterier av samma typ som de som används av vissa biltillverkare på originalmarknaden. Supportbatterier är ett komplement till huvudbatteriet och används för spänningsstabilisering under startmomentet. Det tillförlitliga supportbatteriet Egenskaper › 3 gånger högre cyklingslivslängd jämfört med standardbatterier › Låg självurladdning som medför lång hållbarhet i lager › VRLA (ventilreglerade)… Läs mer
Exide Premium Carbon Boost 2.0-batteriet återladdas upp till 2 gånger snabbare tack vare vår egenutvecklade tillämpning av tillsatt kol på negativa plattor. Vi upptäckte den här tekniken i samband med att vi tog fram våra AGM- och EFB-serier, vilket ledde till bättre laddningsmottaglighet och avsevärt kortare laddningstider. Bilbatteriet Premium Carbon Boost 2.0 är framtaget för att klara… Läs mer
Fördelar: ›› 15 % extra startkraft ›› Allround batteri för normal användning ›› Komplett sortiment som täcker i stort sett 100 % av bilparken ›› Konstruktion baserad på erfarenheter från originalbatterier för bilindustrin
3DX Galler – hemligheten i varje Exide-batteri Fördelar › Mycket stark vidhäftning av den aktiva massan till gallret som medför slittåligt batteri och lång livslängd › Förbättrad elektrisk ledningsförmåga för högre startkraft › Speciella gallerlegeringar för lång livslängd och maximala prestanda › Robust konstruktion för extra tålighet mot vibrationer och korrosion › Miljövänlig… Läs mer
Temperaturen varierar beroende på var i landet man bor. På kartan till höger kan du klicka på en stad för att se vad den optimala laddspänningen är i det aktuella området.
Laddarna från Exide är anpassade efter temperaturen där du bor, eftersom de har en inbyggd temperatursensor som ger optimal laddning åt just ditt batteri.
Temp: LADDSPÄNNING
STANDARDBATTERI V LADDSPÄNNING
AGM-BATTERI V LADDSPÄNNING
GELBATTERI V
Visste du att temperaturen i batteriet och omgivningen spelar roll för batteriets laddningsförmåga?
Merparten av alla blybatterier och laddare konstrueras enligt standarder där temperaturen är ca +25°C. Det innebär att om man laddar batteriet vid +25°C så är en optimal laddspänning för ett vanligt standardbatteri ca 14,8 volt, och för ett AGM- eller gelbatteri ca 14,4 volt.
När temperaturen sjunker ökar motståndet inne i batteriet. För att en ordentlig laddning ska uppnås måste därför spänningen ökas. Motsatt effekt får man om temperaturen är högre än ca +25°C. Då måste laddspänningen sänkas, så att batteriet inte får en överladdning som orsakar slitage i batteriet och högre vattenförbrukning.
Vi rekommenderar ändå inte att man laddar batteriet med särskilt mycket mer än ca 15,5 volt, eftersom man bland annat vill skydda det elektriska systemet i fordonet. Batteriladdarna från Exide har automatisk temperaturkompensering som ger optimal laddning vid alla temperaturer och för alla batteritekniker.
Om du drar temperaturen i figuren till vänster upp och ned ser du vilken laddspänning (volt) som är optimal för ett blybatteri med de olika batteriteknikerna.
LADDSPÄNNING
STANDARDBATTERI15.55 V LADDSPÄNNING
AGM-BATTERI15.15 V LADDSPÄNNING
GELBATTERI15.15 V
Ett helt nytt fulladdat blybatteri har 100 procent av sin kapacitet (Ah) vid ca +25°C. En kall vintermorgon när temperaturen kanske ligger på -25°C har du endast ca 55 procent av kapaciteten tillgänglig i batteriet.
Detta beror på att det inre motståndet i batteriet ökar ju kallare det är.
Förutom att batterikapaciteten sjunker, har fordonet en kall motor med trögflytande olja. Samtidigt sätter man på värmen och annan utrustning som drar mycket ström. Då är det viktigt att batteriet är i gott skick och att man har en bra laddare med temperaturkompensering tillgänglig.
Med Exides Carbon boost-teknik får man ett batteri med upp till 50 procent bättre laddningsmottaglighet.
Om du drar temperaturen upp och ned ser du vilken kapacitet ett blybatteri har vid olika temperaturer.
Urladdningsförlopp i batterier under lagring (ej inkopplade batterier): Genom att mäta vilospänningen (V) på batteriet kan man bestämma graden av självurladdning. Självurladdning är en process som succesivt sänker batteriets laddningstillstånd. Den procentuella minskningen är konstant över tid och oberoende av hur stort batteriet är (Ah), men den påverkas däremot i hög grad av temperaturen.
Urladdning vid belastning/förbrukning inkopplad: Med en belastning/förbrukning kopplad på batteriet blir urladdningstiden beroende av batteriets storlek (Ah). I exemplet på nästa sida baseras beräkningen av självurladdning och belastning/förbrukning på ett vanligt 70Ah bilbatteri.
Några praktiska exempel för bil och batterispänning:
Vilospänning (V)
Kapacitet (Ah)
Kommentar
12,75 V
12,4 V
12,1 V
11,7 V
11,5 V
100 %
70 %
50 %
25 %
0 %
Fulladdat
Inga startproblem
Startproblem i kyla
Startproblem i värme
Tomt batteri
Batteriurladdning. Här kan du se hur ett 12 V blybatteri påverkas av
självurladdning, temperatur
och strömförbrukning och när du bör ladda batteriet för bästa möjliga livslängd
Alla batterier har en viss självurladdning och den påverkas av temperaturen i batteriet.
Ett helt fulladdat blybatteri har en vilospänning på ca 12,75 V. En vilospänning på ca 12,5 V eller högre, räknas som ett bra laddat batteri. Om den sjunker under 12,4 V under en längre period så accelererar sulfateringen vilket försvårar laddningen.
Det är därför viktigt att batteriets vilospänning hålls på en hög nivå, också när batteriet inte används. Detta gäller t ex för fritidsbåtar, motorcyklar och andra typer av fordon där säsongen är tidsbegränsad. Om man dessutom belastar batteriet med en förbrukning (larm, glödlampa, eller annat), kommer batteriet att urladdas fortare och riskera att bli tomt för ström.
Ett batteri som inte används bör helst förvaras svalt och torrt.