Exide Logo
  • Svenska
  • English
  • Contact us
  • About Exide
  • Media archive
  • GNB Industrial Power
  • START
  • PRODUCT RANGE
    • LIGHT VEHICLE
      • EXIDE START-STOP AGM
      • EXIDE START-STOP EFB
      • EXIDE START-STOP AUXILIARY
      • EXIDE PREMIUM
      • EXIDE EXCELL
      • EXIDE CLASSIC
      • 3DX grid
      • Product Range Light vehicle
    • Truck and bus
      • EXIDE EXPERT HVR®
      • EXIDE PROFESSIONAL POWER
      • EXIDE PROFESSIONAL
    • Marine
      • EXIDE START AGM
      • EXIDE START
      • EXIDE DUAL AGM
      • EXIDE DUAL
      • EXIDE EQUIPMENT GEL
      • EXIDE EQUIPMENT
    • CARAVAN/LEISURE
    • Motorcycle
      • EXIDE FACTORY SEALED
      • EXIDE MAINTENANCE FREE
      • EXIDE CONVENTIONAL
    • GARDEN
    • AGM, EFB OCH GEL
    • MAXXIMA
    • DEEP CYCLE-BATTERY
    • POWERFIT-BATTERY
    • Chargers
      • EXIDE 12/3.8
      • EXIDE 12/5.5
      • EXIDE 12/7
      • EXIDE 12/15
      • EXIDE WSC 720
    • ACCESSORIES
    • Product range
  • BROCHURE

FIND THE RIGHT BATTERY

FITMENT CARS, TRUCKS, BUSES

TUDOR (NORDIC)
DETA (EURO)
EXIDE (NORDIC)
CENTRA (EURO)
i

ARTICLE NUMBER


FIND BATTERY HERE!

SÄKERHETSDATABLAD – BLYBATTERI

View Fullscreen

EXIDE TECHNOLOGIES AB
Postadress:
Box 7
435 21 Mölnlycke

Besöksadress:
Produktvägen 6
435 33 Mölnlycke

Växel 010 888 60 00
Order 010 888 60 50

Sälj login

  • Contact us
  • About Exide
  • Media archive
  • GNB Industrial Power
© Exide Technologies 2021. Producerad av Partners Co Hub
MENU logo
This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.AcceptRead More
Content

DAGENS LADDSPÄNNING


Temperaturen varierar beroende på var i landet man bor. På kartan till höger kan du klicka på en stad för att se vad den optimala laddspänningen är i det aktuella området.

Laddarna från Exide är anpassade efter temperaturen där du bor, eftersom de har en inbyggd temperatursensor som ger optimal laddning åt just ditt batteri.

Temp:
LADDSPÄNNING
STANDARDBATTERI
V
LADDSPÄNNING
AGM-BATTERI
V
LADDSPÄNNING
GELBATTERI
V
Weather data: Yr.no
Content

OPTIMAL CHARGING VOLTAGE


Here you can find the optimal charging voltage in the different temperatures

 

Pull the temperature up and dawn, and you can see the optimal charging voltage
CHARGING VOLTAGE
STANDARD BATTERY
15.55 V
CHARGING VOLTAGE
AGM BATTERY
15.15 V
CHARGING VOLTAGE
GEL BATTERY
15.15 V
Content

CAPACITY


Here you can see the capacity (Ah) in the different temperatures

 

 

Pull the temperature up and dawn, and you can see the capacity (Ah) in the different temperatures
BATTERY CAPASITY 100.0 %
Content

Urladdningsförlopp i batterier under lagring (ej inkopplade batterier):
Genom att mäta vilospänningen (V) på batteriet kan man bestämma graden av självurladdning. Självurladdning är en process som succesivt sänker batteriets laddningstillstånd. Den procentuella minskningen är konstant över tid och oberoende av hur stort batteriet är (Ah), men den påverkas däremot i hög grad av temperaturen.

Urladdning vid belastning/förbrukning inkopplad:
Med en belastning/förbrukning kopplad på batteriet blir urladdningstiden beroende av batteriets storlek (Ah). I exemplet på nästa sida baseras beräkningen av självurladdning  och belastning/förbrukning på ett vanligt 70Ah bilbatteri.

 

Några praktiska exempel för bil och batterispänning:

Vilospänning (V)
Kapacitet (Ah)
Kommentar

12,75 V
12,4 V
12,1 V
11,7 V
11,5 V

100 %
70 %
50 %
25 %
0 %

Fulladdat
Inga startproblem
Startproblem i kyla
Startproblem i värme
Tomt batteri

– Vilospänning = Spänningen (Volt) batteriet har, när det inte utsätts för någon belastning.
– Korrekt vilospänning mäts efter att laddning (minst 10-12 timmar) eller belastning/förbrukning (minst 15 minuter) avslutats.

 

Gör din beräkning här

Batteriurladdning. Här kan du se hur ett 12 V blybatteri påverkas av självurladdning, temperatur och strömförbrukning
och när du bör ladda batteriet för bästa möjliga livslängd

Alla batterier har en viss självurladdning och den påverkas av temperaturen i batteriet.
Ett helt fulladdat blybatteri har en vilospänning på ca 12,75 V. En vilospänning på ca 12,5 V eller högre, räknas som ett bra laddat batteri. Om den sjunker under 12,4 V under en längre period så accelererar sulfateringen vilket försvårar  laddningen.
Det är därför viktigt att batteriets vilospänning hålls på en hög nivå, också när batteriet inte används. Detta gäller t ex för fritidsbåtar, motorcyklar och andra typer av fordon där säsongen är tidsbegränsad. Om man dessutom belastar batteriet med en förbrukning (larm, glödlampa, eller annat), kommer batteriet att urladdas fortare och riskera att bli tomt för ström.

Ett batteri som inte används bör helst förvaras svalt och torrt.

1 Välj belastning/förbrukning

Ingen belastning/förbrukning (frånkopplat Ca/Ca-batteri)
Parkerad bil, belastning t ex larm eller klocka (70 Ah batteri)
Belastning 3 W, t ex en glödlampa (70 Ah batteri)
Belastning 35 W, t ex parkeringsljus (70 Ah batteri)

2 Välj temperatur i figuren genom att dra den blå rutan upp och ner

3 Resultat

12,5 V / 80% Ah efter 7 månader
12,4 V / 70% Ah efter 10 månader
11,5 V / 0% Ah efter 36 månader
Batteriets spänning (V) och kapacitet (Ah) i %
Tid
12.75 V
100% Ah
12.5 V
80% Ah
12.4 V
70% Ah
11.5 V
0% Ah
Ok
Bör laddas
Måste laddas
12,5 V efter
7 månader
Bör laddas
12,4 V efter
10 månader
Måste laddas
11,5 V efter
36 månader
Tomt batteri
Hitta återförsäljare Hitta rätt batteri Information och exempel Båtbatteri Fritidsbatteri Mc-batteri